Tema za razdoblje od 15. 4. 2020. do 22. 4. 2020.
Vodom ide, ne bućka, travom ide, ne šuška.
Što imaju svi, a ne može se izgubiti?
Što te cijelog života prati?
> Sjena <
Sjena je površina na koju ne padaju zrake svjetlosti, a nastaje zbog toga što se svjetlosne zrake prostiru u pravcima.
Kada svjetlost pada na neke prozirne tvari kao što su staklo ili voda, tada zrake svjetlosti mogu proći kroz te tvari i ne stvaraju sjenu. Drugi materijali, primjerice: drvo, metal, cigla i beton ne propuštaju svjetlosne zrake i na taj način rade sjenu. Znači, nakon što svjetlost padne na predmet koji nije proziran, stvara se sjena na njegovoj suprotnoj strani gdje svjetlost ne može proći.
Ako uzmemo malu električnu sijalicu, ona baca oštru tamnu sjenu iza nekog predmeta jer snop svjetla dolazi iz samo jednog pravca. Ako imamo više električnih sijalica i one svijetle u pravcu nekog predmeta tada svjetlost dolazi iz raznih pravaca pa sjena tog predmeta ima nejasne rubove.
Za vrijeme sunčanog dana sjene imaju različitu duljinu u raznim trenucima dana zbog promjene položaja Sunca. Sunce se popne na svoj najviši položaj u podne, zatim se počinje spuštati. Uslijed toga se i pravac Sunčevih zraka mijenja; kako dan protječe sjene se stvaraju u različitim pravcima. Ta promjena pravca sjena upotrijebljena je u sunčanom satu te se na taj način može izmjeriti vrijeme.
Kako se sjena kreće?, glazbena aktivnost
Zadaci: razvijati zanimanje za glazbu, pozornost i glazbeno pamćenje potičući slušanje, slušanjem glazbe razvijati osjećaj i smisao za lijepo, razvijati samostalno iskazivanje obilježja glazbe pokretom (brza/polagana; vesela/smirena), oponašati kretanje životinja i uočiti povezanost pokreta tijela i sjene.
Aktivnost je primjerena za djecu od 1 do 3 godine.
Opis aktivnosti: pustiti djetetu skladbu te mijenjanjem tempa skladbe mijenjati brzinu izvođenja pokreta, samim time uočiti kada se sjena pomiče brzo, a kada sporo.
Igre sjenama, likovna i istraživačko-spoznajna aktivnost
Zadaci: poticati kreativnost pri izradi oblika, razvijati dječju maštu, omogućiti djeci drugačiji doživljaj svjetlosti i tame (sjene), poticati kreativnost u scenskoj igri, uočavati sličnosti i razlike između nacrtanih likova i sjena.
Aktivnost je primjerena za djecu od 2 do 7 godina.
Opis aktivnosti: za ovu aktivnost potreban je tanji karton, ljepilo, škarice, olovka ili bojice, drveni štapići. Djeca na kartonu nacrtaju različite oblike (oblak, mjesec, leptir, dinosaur, žirafa…), izrežu ih i zalijepe na štapić. Zatim se poigraju praveći sjene na zidu ili stropu iznad lampe, odnosno gdje im to mogućnosti dopuštaju.
Dotakni sjenu svojih stopala i ruku, tjelesna aktivnost
Zadaci: razvijati pokretljivost i spretnost pri kretanju na razne načine i mijenjanjem smjera kretanja.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Opis: potreban je bijeli papir, olovka, crna drvena bojica, škarice i selotejp. Uz pomoć roditelja ocrtati dječja stopala i ruke, izrezati ih i zalijepiti na pod. Djeca prateći obrise svojih ruku i nogu pokazuju spretnost pri kretanju.
Izrada sunčanog sata, istraživačko-spoznajna aktivnost
Je li vrijeme ručka? Naravno da će to djetetu reći njegov želudac, no ako je sunčan dan, moći ćete provjeriti vrijeme i pomoću jednostavnog sunčanog sata.
Donosimo što činiti:
- izaberite mjesto koje je čitav dan izloženo suncu i označite točku na kojoj će dijete stajati.
- na tu će točku dijete trebati stati tri puta tijekom dana kako biste namjestili sat: u vrijeme doručka, ručka i poslijepodnevne užine.
- zabilježite položaj djetetove sjene svaki put kad stane na zadanu točku. Možete upotrijebiti kamenčiće, lonce za cvijeće ili jednostavno obojite mjesta. Oznake imenujte po obrocima.
- sljedeći put kad budete trebali provjeriti je li već vrijeme ručka, neka dijete stane na zadanu točku i pogleda kamo mu pada sjena te koliko je daleko od oznake za ručak.
Aktivnost je primjerena za djecu od 2 godine pa nadalje.
Aktivnost se odvija na otvorenom. Vrijeme trajanja je otprilike jedan sat za pripremu i nekoliko trenutaka za provjeru vremena. Predviđena je za jedno dijete uz pomoć starijeg člana obitelji.
Što dijete uči? Ovo je vrlo jednostavan pokus i prilika za postavljanje pitanja. Kako se mijenja položaj sjene? Zašto je to svakoga dana isto? Ovo je aktivnost kojoj se dijete može vratiti i za nekoliko tjedana i sjećati se dana kad je napravilo oznake.
Priča: Vuk koji se bojao vlastite sjene, govorna aktivnost
Veoma je zabavno biti u svijetu mašte i uzbuđenja, zamišljati slike i događaje, stoga priuštite sebi i svome djetetu uživanje u ovoj priči.
Zadaci: poticati razvoj govora i bogaćenje rječnika, poticati razvoj pamćenja, mišljenja i zaključivanja, razvijati komunikaciju, postavljanje pitanja, iznošenje mišljenja i pretpostavki, prepoznavati vlastita i tuđa emocionalna stanja, uočiti potrebe drugih te razvijati ljubav prema knjizi i poticati samostalno čitanje.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Djetetu pustite priču koje su odgojiteljice pročitale, a po završetku videozapisa postavite poticajna pitanja, primjerice: „Čega se bojao Vuk?“, „Bojiš li se ti čega?“, „Tko je Vuka poslao da se suoči sa strahovima i kamo?“, „Koga je Vuk sve sreo na svome putu?“, „Je li se bojao dok je putovao sam?“, „Kako se na kraju njegov strah riješio?“, „Bojiš li se ti još uvijek?“, „Kako možeš pobijediti svoj strah?“.
https://djecjivrticdjakovo.hr/strahovi-kod-djece/
Razgibaj svoju sjenu, tjelesna aktivnost
Zadaci: razvijati maštu i kreativnost te osnovne motoričke sposobnosti (koordinaciju, ravnotežu, snagu, fleksibilnost, izdržljivost).
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Opis: djetetu ćemo ponuditi veliku plahtu ispred koje će moći istraživati kakve sve pokrete može učiniti svojim tijelom da dobije različite sjene na plahti pomoću lampe koja se nalazi iza djetetovih leđa. Može istraživati na način da izvede pokret i zaledi se na nekoliko sekundi, može uz glazbu izvoditi pokrete ili imitirati roditelje.
Šarene sjene, likovna aktivnost
Zadaci: poticati interes za likovno izražavanje te razvijati finu motoriku stvaranjem preciznih, sitnih pokreta rukom.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Za likovnu aktivnost šarene sjene trebat će vam olovke, bojice (pastele, drvene) ili flomasteri, sitnije igračke različitih oblika (ili kocke od kojih ćete izgraditi nove oblike) te mjesto pod suncem!
Djetetu ponudite papir i olovku te jednu igračku stavite uz njegov papir tako da na papir pada sjena. Djetetu recite da olovkom ocrta sjenu koju igračka baca na papir. Nakon što to učini, ponudite mu razne bojice i pustite mašti na volju. Neka dijete oboji crtež kako god mu se sviđa.
Kazalište sjena, likovno-scenska aktivnost
Zadaci: razvijati maštu i kreativnost, senzomotornu koordinaciju, koordinaciju oko ruka, kasnije kroz igru lutkama u kazalištu razvijati finu i krupnu motoriku, precizni hvat, okolomotornu koordinaciju, maštu te poticati verbalni razvoj pričanjem priče.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebna kutija srednje veličine (može i od cipela), škare, papir, selotejp traka ili ljepilo u stiku, malo mašte i kazalište je spremno. Lampom osvijetlite vaše malo kazalište da bi djeca uz pomoć ručica ili lutkica na štapu mogla početi sjenovitu predstavu.
Moja sjena, likovna aktivnost
Zadaci: doživjeti novo iskustvo, razvijati misaone operacije i finu motoriku.
Aktivnost je prilagođena za djecu od 4 godine.
Opis aktivnosti: dijete sjedi iza paravana obasjano svjetlom, roditelj iscrtava sjenu/obris/lik djeteta. Djetetu ponuditi škare kojima će izrezati svoju sjenu.
Dvorac od kocaka i njegova sjena, igra građenja i likovna aktivnost
Zadaci: poticati maštu, stvaralačku igru, razvoj koncentracije, predmatematičkih vještina (upoznavanje oblika, odnosa u prostoru, veličine, ravnoteže, uspoređivanje), poticati osjećaj za likovne aktivnosti i materijale.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Opis aktivnosti: za igru su potrebne kocke po izboru (drvene ili lego) od kojih će dijete izgraditi dvorac. Nakon što ga izgradi, ponuditi djetetu da nacrta sjenu dvorca i oboji ga likovnim materijalom po izboru (drvene bojice, pastele, vodene boje…).
Sjena grane, likovna aktivnost
Zadaci: poticati ljubav prema likovnom izričaju, stvoriti ugodnu atmosferu i raspoloženje, usvajati znanje o sjenama, razvijati koncentraciju, motoriku šake te divergentno mišljenje i kreativnost.
Aktivnost je prilagođena za djecu od 3 do 7 godina.
Za provođenje aktivnosti potrebno vam je: dio dvorišta, stablo, sunčan dan, papir i olovka. Kada imate sve navedeno, predlažemo da zajedno s djetetom pokušate iscrtati sjenu grane.
Čovječuljkova sjena, likovna aktivnost
Zadaci: poticati interes za likovno izražavanje, maštu, vidno opažanje i razvijati finu motoriku stvaranjem preciznih, sitnih pokreta rukom.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Za aktivnost su vam potrebne olovke, bojice, aluminijska folija i izvor svjetlosti. Djetetu ponudite papir, olovku i aluminijsku foliju od koje će dijete samo izraditi čovječuljka. Od djeteta se očekuje da će olovkom ocrtati sjenu koju čovječuljak baca na papir.
Spoji predmet ili životinju i njegovu sjenu, radni listić
Zadaci: razvijati vizualnu percepciju, poticati razvoj pažnje, samopouzdanja, promišljanja, zaključivanja i zapažanja te razvijati orijentaciju na relaciji lijevo-desno i gore-dolje kao uvjet za savladavanje procesa čitanja i pisanja.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Nagazi sjenu, tjelesna aktivnost
Preporučujemo da cijela obitelj sudjeluje u igri Nagazi sjenu koja se može odvijati na dvorištu ako je sunčano ili u unutrašnjem osvijetljenom prostoru. Treba osigurati veći prostor da se spriječe ozljede. Jedni drugima pokušavaju što više puta u određenom vremenskom periodu nagaziti sjenu. Pobjednik je onaj koji više puta nagazi sjenu suigrača.
Zadaci: poticati samopouzdanje, natjecateljski duh, razvijati spretnost i koordinaciju pokreta, razvijati orijentaciju te poticati brzinu pokreta nogu u svim smjerovima.
Aktivnost primjerena za djecu od 3 do 6 godina.
Gledamo sjene, istraživačka aktivnost
Dijete u šetnji ima zadatak istražiti sjene predmeta. Jesu li sjene uvijek jednako velike? Jesu li nepokretne ili se kreću? Postoji li itko/išta tko nema sjenu?
Ovom aktivnošću dijete stječe iskustva istraživanjem odnosa i pojava, razvija iskustva o uzročno-posljedičnim odnosima, prilagođava se novim promjenjivim situacijama i razvija vizualnu percepciju.
Aktivnost je prilagođena djeci u četvrtoj i petoj godini.
Sjena, likovna aktivnost
Zadaci: razvijati interes za rad, poticati pozitivan odnos prema likovnom stvaralaštvu, usvajati znanje o sjenama, razvijati koncentraciju kod djeteta, razvijati vizualnu sposobnost za uočavanje veličina i boja.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Opis aktivnosti: potreban nam je veći bijeli papir, plastična ili papirnata kutija „kućica“, lampa ili baterija za osvijetliti i boje po izboru djeteta. Postaviti „kućicu“ na pod, osvijetliti je baterijom i promatrati na papiru koji smo zalijepili na zid, vrata ili sl. Dijete bi tada trebalo iscrtati obrise, sjenu „kućice“ na papiru. Iscrtani papir zatim staviti na radni stol kako bi dijete obojalo lik tehnikom kojom želi (npr. tempera, voštane boje…).
Sjena, radno-praktična aktivnost
Zadaci: usvajati znanje o sjenama, poticati pozitivan odnos prema kreativnom i radno praktičnom stvaralaštvu.
Potreban materijal: tuljak, komadić kartona, ljepilo, prozirna folija i svjetiljka (ili sunčeva svjetlost).
Opis aktivnosti: od kartona izrezati lik (simbol) po želji i zalijepiti ga na prozirnu foliju. Staviti foliju sa simbolom na vrh tuljka i zategnuti ju. U tuljak staviti baterijsku lampu i usmjeriti prema tamnoj podlozi.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.