Odgovornost

#ostanimo odgovorni

Tema za razdoblje od 6. 5. 2020. do 13. 5. 2020.

Učenje odgovornosti proces je u životu s kojim prvenstveno roditelji, unutar svojih obitelji, upoznaju svoju djecu. Roditelj je taj koji prvi uči djecu vještine, čijim ovladavanjem kasnije odrastaju u odgovorne osobe. Djeca kojoj se daju zadaci za koje su sama odgovorna i mogu ih izvršiti, dobivaju osjećaj obiteljske pripadnosti, a ujedno im se razvija uvjerenje da značajno pridonose u životu. Djeca najbolje uče iz iskustva, prvenstveno oponašanjem. Smislili smo za vas aktivnosti, kojima u svakodnevnom životu možete pokazati djeci kako odgovornost izgleda i omogućiti im da ju prakticiraju. Pružite priliku svom djetetu da bude ponosno na sebe zato što je odgovorno za nešto, pomozite mu da se osjeća važno i vrijedno povjerenja.
Više o odgovornosti možete pročitati klikom na sljedeću poveznicu:
https://djecjivrticdjakovo.hr/dijete-i-odgovornost/

Odgovornost prema igračkama

Čuvam svoje igračke, radno-praktična aktivnost

Zadaci: razvijati i podupirati samostalnost u održavanju higijene prostora i igračaka (čišćenje i pospremanje igračaka), motivirati djecu i poticati ih na pozitivan odnos prema svojim igračkama, razvijati pozitivnu sliku o sebi (ja mogu sam) te razvijati finu motoriku prstiju i šake.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 2 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: dvije veće posude, voda, deterdžent za suđe, spužvice, četkice i krpa.
Opis aktivnosti: dijete može samo izabrati igračke koje želi oprati (preporuka – plastične igračke). U jednu veću posudu sipajte malo vode i deterdženta za suđe, a u drugu samo čistu vodu. Ponudite djetetu četkice i spužvice za čišćenje svojih igračaka. Kada dijete opere i ispere igračke može ih ostaviti na krpi da se osuše ili ih samostalno obrisati. Nakon toga neka ih dijete uredno spremi na svoje mjesto.

Odgovornost prema svojoj obući

Papučice u Tončice, govorna aktivnost

Zadaci: razvijati sposobnost pažljivog slušanja, obogaćivati djetetov vokabular, poticati razvoj govornih vještina (razgovor o priči, prepričavanje), razvijati odgovoran odnos prema obući (čuvati, očistiti, složiti…), poticati razvoj radnih navika.
Aktivnost primjerena za djecu od 4 do 7 godina.
Opis aktivnosti: poslušajte priču zajedno s djetetom. Nakon slušanja porazgovarajte s djetetom o onome sto je čulo. U tome vam mogu pomoći sljedeća pitanja: 1. Što misliš, kako se Tončica ponašala prema svojim papučicama? 2. Kako su se papučice i cipelice osjećale? 3. Što su odlučile učiniti? 4. Je li se i Tončica tada loše osjećala? 5. Što je Tončica na kraju odlučila? 6. Kako ti čuvaš svoje cipelice, spremaš li ih svaki dan?

Razvijati odgovornost brigom o zasađenoj biljci.

Moja biljka, radno-praktična i istraživačko-spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati samostalnost i neovisnost, razvijati sposobnost donošenja samostalnih odluka, razvijati vještine baratanja predmetima i alatima te stjecati iskustva i spoznaje o prirodnoj sredini.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 4 do 7 godina.
Opis aktivnosti: u posudu ili u vrt posaditi sadnicu ili staviti sjeme neke biljke. Svakodnevno voditi brigu o zalijevanju i stavljanju biljke (ukoliko je u posudi) na pogodno mjesto, ako biljka treba više sunca, staviti posudu na osunčanije mjesto i obrnuto.

Razvijati odgovornost uključivanjem djeteta u kućanske poslove kroz igru

Vesele kvačice, radno praktična i istraživačko spoznaja aktivnost

Zadaci: razvijati finu motoriku prstiju i šake te razvijati koncentraciju i pažnju.
Aktivnost primjerena za djecu od 4 do 7 godina.
Kvačice za rublje su izvrsna vježba. Osim što ih dijete može prebrojavati, pomoću hvatanja kvačica vježba i stisak prstima. Malo starija djeca mogu pomoći roditeljima staviti i skinuti kvačice prilikom vješanja odjeće na sušilo.

Igra s kvačicama, likovna i spoznajna aktivnost

Zadaci: poticati razvoj fine motorike i preciznosti kroz rezanje i lijepljenje, razvijati glasovnu analizu te poticati predčitalačke vještine.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 7 godina.
Za ovu aktivnost potrebne su drvene kvačice (štipaljke) za rublje, flomaster, stari katalozi, kartice od kartona dimenzije otprilike 7x7cm, ljepilo i škare. Dijete izreže slike (povrće, voće, školski pribor, igračke) iz kataloga i nalijepi ih na kartice od kartona. Poželjno je da su to u početku sličice koje u svojem nazivu imaju tri ili četiri slova. Na kvačice napišemo slova, po mogućnosti više istih slova, npr. ona koja se često ponavljaju: a, e, i, o, u, p….ovisno o odabranim sličicama. Kartice se stave u kutiju, dijete izvlači kartice iz kutije, imenuje sliku i pokuša rastaviti riječ na slova te zakvačiti odgovarajuća slova-kvačice na karticu. Ova se aktivnost može pojednostaviti: stavlja se samo jedna kvačica – početni glas u riječi.

Palačinka majstor, praktična i spoznajna aktivnost

Zadaci: poticati samostalnost djeteta u rukovanju manjih kućanskih aparata, osvijestiti dijete o opasnostima nepravilnog korištenja kućanskih aparata, upoznati o važnostima korištenja kućanskih aparata u svakodnevnom životu, razvijati spoznaje o specifičnim karakteristikama i funkcijama predmeta u djetetovom prostornom okruženju bitnim za njegovu sigurnost.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 6 do 7 godina.
Opis aktivnosti: zajedno s djetetom napraviti jednostavnu smjesu za palačinke. U posudu staviti sastojke za smjesu te pripremiti mikser. Dopustiti djetetu da pokuša samostalno umetnuti metlice za miješanje. Nakon toga uključiti mikser u utičnicu pri čemu objasniti djetetu opasnosti diranja utičnice bez nadzora, stavljanju bilo kakvih predmeta u istu. Potaknuti dijete da samostalno drži mikser te umuti smjesu za palačinke. Pohvaliti ga za dobro odrađen posao i odgovorno ponašanje prilikom korištenja miksera. Objasniti kako se gasi mikser prije nego se isključi iz struje. Ispeći palačinke i uživati u okusu.

U nastavku vam donosimo i tablice kućanskih poslova primjerenih dobi djeteta

Odgovornost u prometu

Odgovorno ponašanje u prometu, društvena igra

Zadaci: upoznati osnovna pravila u prometu, upoznati najčešće prometne znakove i njihova značenja važna za sigurnost djece, stjecati iskustva i spoznaje o prometu, razvijati pažnju i pamćenje, usvajati pojam broja, postizati uspjeh i podnositi neuspjeh.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 7 godina.
Opis aktivnosti: zajedno s djetetom izradite društvenu igru prema predlošku. Isprintajte ili nacrtajte znakove koji se odnose na sudjelovanje djece u prometu. Obojite ih i izrežite. Za igru su nam potrebe figurice, mogu poslužiti i mali autići iz kinder jaja i kockica. Kada sve izradimo i pripremimo, započinjemo igru prema postavljenim pravilima.

Odgovornost djece prema prirodi

Sačuvajmo okolinu zajedno, radno-praktična i istraživačko-spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati odgovornost prema prirodi, poticati ljubav i empatiju prema prirodi, razvijati spoznaje o važnosti recikliranja i uočavati veze između čovjeka i prirode.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 do 7 godina.
Opis aktivnosti: napravite recikliranje zanimljivim i osmislite načine kako da zajedno sa svojom djecom reciklirate. Jedan od načina kako da sačuvate okoliš zajedno s djecom je da reciklirate materijal u kući. Najbolji način je postavljanje različitih kanti za reciklažu u kući gdje djeca to vide i učiti djecu kada bacaju smeće što ide u koju kantu. Ovime pokazujete djeci vašu predanost zaštiti okoliša. Važno je da sve to radite zajedno s vašom djecom, a ne samo da im pričate o zaštiti okoliša.

Ubacite igre – jedna od uobičajenih tehnika je i da se recikliranje pretvori u igru. Jednostavna igra je da razbacate sve sirovine koje vam ne trebaju više, a koje se recikliraju i da djeca to razvrstaju u odgovarajuće kante. Ako preokrenete recikliranje u zabavu i igru, djeca će puno naučiti, a vi ćete dobiti željeni rezultat.
Predlažemo vam da pogledate i crtani film o Gospodinu Otapadiću.

Osim toga, preporučamo i da zajedno idete u šetnje po prirodi. Dok ste u šetnjama ispričajte djeci neke zanimljive činjenice i savjete, što dodatno povećava efikasnost putovanja. Odgovornost i ljubav prema prirodi izrastaju iz dječjih redovitih kontakata s prirodom i igrom u prirodnom svijetu/okolišu.

Ekologija, glazbena aktivnost

Zadaci: pobuditi ljubav prema prirodi, potaknuti ekološku svijest djece, izazvati pozitivne osjećaje glazbom i potaknuti na izražavanje plesnim pokretima.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Opis aktivnosti: kroz pjesmu se djecu potiče na brigu o svom okolišu te očuvanje prirodnih ljepota.

Odgovornost prema vlastitom tijelu i zdravlju

Volim čistoću, govorno-jezična aktivnost

Zadaci: slušati i razumjeti govor odraslih, poticati razvoj pozornosti i usvajanja riječi, poticati na reproduciranje pjesme i prepoznavanje dijelova tijela kod izgovaranja riječi pjesmice.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 do 5 godina.
Opis aktivnosti: zajedno s djetetom pjevajte pjesmicu i potaknite ga na usvajanje pjesmice i imenovanje te doticanje dijelova tijela.

„Trljam, trljam sve se puši.
Perem ruke, vrat i uši.
Perem zube, oči, lice.
Čelo, nos i trepavice.
Tako radim, tako hoću,
Jer ne trpim nečistoću.“

Čuvaj sebe, ali i druge, likovna aktivnost

Zadaci: poticati interes za likovno izražavanje i razvoj kreativnosti, razvijati pozitivan stav o sebi i drugima te stjecati iskustva o uzročno-posljedičnim vezama.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 do 7 godina.
Opis aktivnosti: dijete nacrta sebe. Vodenim bojama napravi otisak na ubrusu kojeg zatim ljepilom pričvrsti na mjestu nosa na licu. Djetetu ukazati na važnost korištenja maramica kod kihanja ili kašljanja.

Čistoća je pola zdravlja, eksperiment

Zadaci: stjecati iskustva dodirom i vidom te istraživanjem odnosa i veza među pojavama, razvijati sposobnosti rješavanja problema i pobuditi radoznalost kod djece.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Opis: u posudu dijete ulije vodu. U vodu stavite biber. Dijete na prst stavi deterdžent za pranje suđa i dotakne prstom vodu u kojoj je biber. Promatrajte što će se dogoditi. Ukažite djetetu na važnost pranja ruku s toplom vodom i sapunom kako bismo uništili viruse i bakterije.

Voćna salata, radno praktična i istraživačka aktivnost

Zadaci: razvijati finu motoriku prstiju i šake (rezanje nožićem), koordinaciju oko-ruka, razvijati koncentraciju i pažnju, razvijati percepciju okusa te stjecati vizualnu percepciju (različite boje prilikom rezanja voća) i iskustva kušanjem (razni okusi voća).
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 4 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: različite vrste voća, daske za rezanje, nožići i posude.
Opis aktivnosti: dijete može rezati voće na sitne komadiće te ih stavljati u posudu. Prilikom izrade voćne salate djetetu možete postavljati poticajna pitanja (npr. Koje ćeš voće prvo izrezati?, Kakve je boje voće koje režeš?, Kako miriši jagoda?). Nakon što je dijete izmiješalo voćnu salatu, neka je svakom ukućanu podijeli u čaše pa uživajte u voćnim okusima i mirisima. Dobar tek!

Moja zdrava hrana, istraživačko-spoznajna i likovna aktivnost

Zadaci: razvijati prehrambene navike i svijest o važnosti zdrave i raznolike prehrane od najranije dobi, upoznati što je zdrava hrana, zašto je zdravo i potrebno jesti određene namirnice, razvijati finu motoriku prstiju i šake.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 7 godina.
Potrebno pripremiti: bijeli papir, flomaster, reklamni prospekti, škare i ljepilo.
Opis aktivnosti: dijete na bijelom papiru izrađuje tablicu u koju treba napisati zdrava i nezdrava hrana. Potom u novinama traži i izrezuje što je zdravo, a što ne od hrane i namirnica. Nakon što izreže, dijete razvrstava i lijepi odabrane namirnice na odgovarajuće mjesto u tablici. Na kraju možete prokomentirati zajedno s djetetom zašto je odabralo baš te namirnice.

Odgovornost prema zdravlju u obitelji u doba epidemije Covid-19, spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati svijest o higijeni, brinuti za sebe, članove obitelji i kućne ljubimce, stjecati iskustva o uzročno-posljedičnim vezama.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 do 7 godina.
Opis aktivnosti: djeci je sigurno neobično što su već duže vrijeme svaki dan kod kuće pa vjerojatno pitaju roditelje zašto ne idu u vrtić, stoga im treba, na njima razumljiv način, objasniti što je uzrok toj situaciji. Djetetu opišite kako izgleda virus ili pokažite fotografiju na TV-u ili mobitelu. Trebamo im reći kako možemo znati da smo bolesni: da možemo kašljati, kihati, imati povišenu temperaturu i teško disati te da najviše mogu biti bolesni bake i djedovi jer imaju još nekih bolesti (zato ne idemo kod njih u goste, nego ih vidimo preko računala i mobitela, šaljemo im puse na daljinu). Ako kašljemo ili kišemo, to trebamo raditi u lakat ili papirnatu maramicu i odmah ju baciti u kantu s poklopcem. Uvijek nakon kašljanja trebamo oprati ruke u toploj vodi i sapunu te jako dugo trljati. Možemo djeci pokazati i kako izgledaju zaštitne maske (napravimo im malu za lutku, kada se igraju s lutkama). Treba istaknuti i kako ne trebamo često pričati pred djecom o epidemiji i trebamo izbjegavati gledanje televizije kada se prikazuju bolesnici u bolnicama, ali im ipak opisati i objasniti da bolesni ljudi idu u bolnicu da što prije ozdrave i da im bude lakše disati.

Razvijati odgovornost prema novcu

Odgovornost prema novcu, spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati svijest o novcu, trošenju novca, štednji i pomaganju potrebitima.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 6 do 7 godina.
Opis aktivnosti: dijete će izraditi 3 kasice i na svaku staviti određenu oznaku. Prva će biti za štednju (za neke veće stvari koje dijete jako želi). Druga će biti za donacije/poklone (donacije potrebitima ili pokloni za prijatelje). I treća će biti za novac koji dijete može odmah potrošiti (primjerice za slatkiše).

Razvijati odgovornost prema dnevnim obavezama

Šareni sat, radno praktična i istraživačko spoznaja aktivnost

Zadaci: razvijati koncentraciju i pažnju te odgovornost prema preraspodjeli vremena u danu.
Aktivnost primjerena za djecu od 6 do 7 godina.
Za ovu aktivnost potreban je sat (koji dijete može samo izraditi), flomasteri i kartice na kojima će ispisati svoje dnevne obaveze.
Od djeteta se očekuje kako će na satu različitim flomasterima obojiti predviđeno vrijeme za ispunjavanje svih dnevnih obaveza.

Odgovornost
Scroll to top