Sama priprema djece za školu obuhvaća niz aktivnosti kojima se potiče razvoj vještina koje će djecu osposobiti za polazak u školu. Dio pripreme za školu vezan je uz radne listove. Inače, u uobičajenim okolnostima, djeca radne listove rješavaju sa svojim odgojiteljima i vršnjacima u grupama u kojima se provodi program predškole. Budući da ste u ovoj situaciji doma te sada vi, roditelji, ispunjavate radne listove sa svojom djecom, u tekstu ćete pronaći neke smjernice koje vam mogu pomoći u radu.
Vaše dijete će možda samoinicijativno tražiti rješavanje radnih listova, u tom slučaju će te mu to, naravno, i omogućiti. Možete ponuditi izbor radnih listova kako bi dijete samo odabralo onaj koji mu je najzanimljiviji za rad. U ovom slučaju djetetu nudimo mogućnost i dajemo mu osjećaj uvažavanja te kontrolu nad onim što će i kako raditi. Izbor se može napraviti i sa olovkom ili bojicama koje će dijete koristiti te također može birati i redoslijed kojim će odraditi-npr. Hoće li prvo bojiti ili rezati i obrnuto.
Ukoliko vaše dijete nema volju za ispunjavanjem radnih listova, u redu je. Samo je potrebno strpljenje. Neki predškolci ne vole radne listove jer im nisu privlačni niti zanimljivi, jer njihovo ispunjavanje traje dugo, jer zahtijevaju jedan odgovor i ne nude dovoljno kreativnog razmišljanja, jer im grafomotorika ide teže te budu neuspješni i samim time nezadovoljni rezultatom… Ukoliko dijete prisilimo da odradi neki listić, a ono se ne usredotoči, već odradi na brzinu kako bi zadovoljilo formu, vjerojatno ćete dobiti kontraefekt. Dijete iz takvog načina neće puno naučiti, a moguće je da će steći odbojnost prema radu s olovkom i papirom. U ovom slučaju potrebno je ići polako i opušteno. Neka radni listovi budu nadohvat djeteta, kao i olovke i bojice. Vi ćete poticati razvoj vještina kroz igru, iskoristiti navedene zamjenske aktivnosti, a dijetu ponovno ponuditi radni list kad osjetite da je spremnije. Potrebno je mnogo strpljenja jer je svako dijete jedinstveno i svakomu treba prići na drugačiji način te pronaći odgovarajuću motivaciju za rad. Samo strpljivo i polako.
Rad na radnim listovima učinite zabavnim! Djetetu takav rad treba biti više u obliku igre nego u obliku kreiranja školske atmosfere. Vodite računa o vremenu! Ne smije trajati predugo. Preporučeno vrijeme rada na radnim listićima je u početku do 10 min, a zatim se polako povećava. U to vrijeme spadaju sve aktivnosti koje se mogu raditi s radnim listićima, npr. Dijete može po zadatku nešto pobojati, zatim mu možete dati škare i ljepilo da, ako želi izreže i nalijepi na neku drugu podlogu, možda od izrezanih sličica može i ispričati priču… Kad god je moguće radni listić neka bude obogaćen radom na konkretnom materijalu. Npr. ukoliko je u radnom listiću gdje potrebno prebrojavanje, nadopunite tako da djetetu omogućite baratanje pravim materijalima, npr. Kamenčići, autići, bojice ili pak suhi grah mogu biti materijali za prebrojavanje. Nakon što dijete prebroji na konkretnom materijalu neka zabilježi rezultat i na radnom listiću. Tako dijete dobiva mogućnost manipuliranja i povezivanja brojeva na konkretnom materijalu, što dvodimenzionalni zadatak na papiru ne dopušta.
Kao što je već navedeno, uvijek osluškujte interese svog djeteta. Moguće je da mu predloženi listići nisu zabavni niti primamljivi, napravite uvod u radni listić sa zamjenskim, djetetu zanimljivim aktivnostima, ili odaberite radni listić koji će povezati ono o čemu ste taj dan razgovarali ili aktivnost koju ste praktično proveli. Zadatak mora po težini biti prilagođen djetetu i njegovim sposobnostima.
Radne listove i aktivnosti za razvoj grafomotorike iskoristite i za usvajanje radnih navika i brigu o vlastitim stvarima. Neka radni listovi uvijek budu na jednom mjestu, a dijete ima zadatak pospremiti ih na to mjesto nakon rješavanja. Na taj način može samostalno brinuti o svojim materijama, urednosti prostora.
Stvorite rutinu! Ako je moguće uspostavite rutinu rješavanja radnih listova, npr. uvijek u isto doba dana i na istom mjestu, to će omogućiti stvaranje navike koja pomaže djetetu u lakšem koncentriranju.
Radne listiće radite zajedno! Dobro je da budete uz dijete, pročitate mu zadatak, provjerite da li je razumjelo što ste pročitali. Kada krene s ispunjavanjem možete se odmaknuti, ali ostanite u blizini kako bi dijete imalo priliku tražiti pomoć. Nemojte stajati iznad njegove glave i kontrolirati svaki pokret. Ne govorite djetetu da griješi ili ne radi dobro te nemojte brisati napisano! Objasnite da nema potrebe za brisanjem napisanog, ovo je proces učenja i svaki pisani trag je prihvatljiv. Ono će nam omogućiti da vidimo koliko smo napredovali već do kraja reda, a tek do slijedeće stranice ili kraja bilježnice. Znači ono što dijete napiše je uvijek prihvatljivo i idemo prema boljem.
Pohvalite dijete za njegov rad! Nakon što je dijete riješilo zadatak pohvalite njegovu rad, proces u kojem dijete sudjeluje, trud, strategije koje je koristio, fokus, ustrajnost, poboljšanje… Ne pretjerujte! Pohvale trebaju biti iskrene i konkretne. Važno je pohvaliti trud i zalaganje, a ne talent ili sposobnost, jer time potičemo dijete da radi još više, učimo ga da se isplati potruditi, a to je ono na što uvijek možemo utjecati. Pitajte dijete koliko je zadovoljno odrađenim. Ako dijete nije dobro riješilo radni listić, provjerite da li je dijete dobro razumjelo zadatak ili mu je zadatak bio pretežak ili nije bio motiviran za riješiti ga. Ne ljutite se na dijete, zadržite pozitivan stav, možete s djetetom porazgovarati kako i vama neke stvari ponekad ne idu od ruke i na koji način se nosite s tim – pokušate ponovno, sutra!
Barbara Šimić Gams, psihologinja