Emocije

Tema za razdoblje od 13. 5. 2020. do 20. 5. 2020.

Djeca od najranijih dana ulaze u dugotrajan proces sazrijevanja i stjecanja iskustava koji će im u budućnosti omogućiti reagirati „zrelije“, odnosno znati razlikovati vlastite emocije i načine na koje ih kontroliramo. Ipak, sve dok taj proces traje, emocije odraslih i emocije djece uvelike se razlikuju. Ono što djetetu na tom putu treba, jest roditelj koji je znatiželjan i zainteresiran za njegov unutarnji svijet, koji je spreman podijeliti svoje vlastite doživljaje i očekivanja s djetetom i pritom jasno postaviti granice dopuštenog ponašanja.

Za razliku od emocija odraslih osoba, dječje emocije su:
• Kratkotrajne – u ranom predškolskom dobu mogu trajati svega nekoliko minuta, a onda iznenada iščeznuti;
• Snažne – dijete ne može analizirati emocije u odnosu na situaciju i ne pokušava ih obuzdati, one ga preplavljuju, dijete ih izražava punim intenzitetom;
• Nestabilne – dijete lako prelazi iz pozitivne u negativnu emociju i obrnuto; ono iz stanja velike radosti naglo prelazi u plač; ljubav i ljubomora, ljutnja i smijeh se izmjenjuju;
• Spontane – dijete svoje emocije izražava u odnosu na njegova iskustva i doživljaje; svako dijete reagira na drukčiji, svojstven način; pod utjecajem okoline s vremenom ih kontrolira;
• Izravne – djeca nisu u stanju sakriti ono što osjećaju, njihove su reakcije trenutne i neposredne.

U nastavku pogledajte niz aktivnosti kroz koje možete učiti dijete prepoznati, imenovati i izraziti emocije te svakako potaknuti razgovor o njima, a više o emocijama pročitajte u sljedećem članku: https://djecjivrticdjakovo.hr/djeca-i-emocije/

Gore – dolje, tjelesna aktivnost

Zadaci: poticati izražavanje osjećaja sreće i zadovoljstva.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 12 do 18 mjeseci.
Opis aktivnosti: držite dijete i dignite ga iznad vašeg tijela – “goreee” pa pustite “doljeeee”. Vježbajte, smijte se, a time govorite svojoj bebi da ste sretni i da uživate u igri s njom.

Sretna i tužna lica, spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati sposobnost prepoznavanja emocija, stvoriti preduvjete za razvoj empatije i drugih socijalnih vještina, poticati razvoj vokabulara vezanog uz emocije, povezivati riječi vezane uz emocije sa slikovnim prikazima emocija, razvijati finu motoriku, poticati povezanost s roditeljem te stvarati preduvjete za kasniji otvoren razgovor o emocijama.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 1 do 3 godine.
Za aktivnost će vam trebati 2 lista papira, škare, ljepilo za papir, ljepljiva traka, flomasteri i časopisi/novine/fotografije.
Opis aktivnosti: pronađite prikaze sretnih i tužnih lica koje ćete izrezati iz časopisa ili novina. Možete koristiti i fotografije. Dva papira oblikujte tako da formiraju džepiće u koje će dijete stavljati sretna i tužna lica. Na jednom džepiću nacrtajte sretni emotikon, a na drugom tužni te imenujte svaki od njih tiskanim slovima – SRETAN, TUŽAN. Džepiće zalijepite na zid ili vrata te ispod njih poslažite prikaze lica koje ste pronašli. Pomozite djetetu da razvrsta lica u odgovarajuće džepiće.

Sreća je prijateljstvo, glazbena aktivnost

Zadaci: razvijati estetski odnos prema glazbi, komunikacijske vještine, vizualnu i auditivnu percepciju, razvijati sposobnost doživljaja i izražavanja glazbe, razvijati pamćenje, mišljenje, opažanje i kreativnost.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 2 do 6 godina.
Glazba pozitivno utječe na fizičke i umne sposobnosti te je veoma važna za razvoj svakog djeteta. Stoga, pustite djetetu pjesmicu i dopustite da se izrazi, otkrije i podjeli s vama svoju osobnost. Neka glazbeno putovanje vašeg djeteta započne!

Veseli mjehurići, radno-praktična i spoznajna aktivnost

Predivna, jednostavna, a djeci vječna zabavna igra je puhanje mjehurića, a u takvom okruženju sve se brzo uči.
Zadaci: zadovoljiti djetetovu znatiželju i prirodnu potrebu za istraživanjem, razvijati finu i grubu motoriku, koordinaciju oko-ruka, razvijati govor, poticati maštu, suradnju, zabavu i nježnost te proširiti rječnik novim riječima.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 godine.
Za aktivnost vam je potrebno: tekućina za mjehuriće te puhalice raznih veličina i oblika.
Domaći recept: 1 čaša vode, 1 jušna žlica glicerina i 2 jušne žlice dječje kupke.
Dajmo djeci da sami pušu mjehuriće, potaknimo ih da nježno uhvate mjehuriće na dlan. Mogu se igrati bušenja mjehurića prstom i skakanja tik do njega.
Osmijeh na lice stavite i mjehuriće pravite!

Priča Petra je ljuta, govorna aktivnost

Zadaci: poticati samostalno čitanje, razvijati ljubav prema knjizi, prepoznavati emocionalna stanja, poticati razvoj govora, pamćenja, mišljenja i zaključivanju te poticati samostalno čitanje.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 3 do 6 godina.
Djetetu pustite priču koju je pročitala odgojiteljica, a nakon slušanja priče postavite mu sljedeća poticajna pitanja, primjerice: “Zašto je Petra ljuta?”, “Tko je srušio vilinu kuću?”, “Što mislite o čemu priča dalje govori? “, “Tko tebe naljuti i zašto?”, “Kako se zove Petrina igračka?”, “Koje ružne rečenice Petra upućuje tati”? , “Je li se u priči dogodilo ono što si očekivao/la? “, “Zašto je Petra na kraju priče sretna, i kada si ti sretan?”
Priuštite svom djetetu i sebi uživanje u ovoj priči.

Memory, društvena igra s pravilima

Zadaci: razvijati koncentraciju, pamćenje, finu motoriku, empatiju i logičko razmišljanje, prepoznavati svoje i tuđe emocije, poštivati pravila, vježbati strpljenje i čekanje na red.
Aktivnost primjerena za djecu od 3 do 6 godina.
Opis aktivnosti: igra počinje tako da sve kartice pomiješamo, okrenemo ih slikom prema podlozi. Sudionici igre otvaraju po dvije kartice, ukoliko se na dvije otvorene kartice nalaze različite emocije igrač zatvara karticu i na redu je sljedeći igrač. Ako se na dvije otvorene kartice nalaze iste emocije igrač koji ih je otvorio uzima svoj par kartica. I tako dok se ne otvore svi parovi kartica. Pobjednik je onaj koji ima najveći broj parova.
Memory je izrađen od čvrstog kartona i samo čeka veselu djecu koja će uživati u zabavi igrajući ovu igru.

E baš hoću, govorno-spoznajna aktivnost

Zadaci: kontrolirati i izraziti svoje emocije na različite načine, dopustiti djetetu da slobodno izrazi emocije, ne samo riječima, već i djelima, razviti sposobnost da izražavanjem emocija ne ugrožavamo samoga sebe ili nekog drugog te razvijati spontano pamćenje.
Aktivnost primjerena za djecu u dobi od 3 do 6 godina.
Opis aktivnosti: pustite djetetu audiozapis odgojiteljice koja recitira pjesmicu te ponovnim puštanjem audiozapisa potaknuti spontano pamćenje teksta.

Kada si ljut stisni balon, radno-praktična i spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati finu motoriku šake i taktilnu percepciju te stjecati iskustvo dodirom.
Aktivnost je primjerena za djecu od 3 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: baloni, riža ili brašno, plastična boca i plastična vrećica.
Opis aktivnosti: rižu ili brašno stavimo u bocu, zatim na bocu stavimo balon i okrenemo bocu. Ako se puni brašnom preporučujemo da se prvo stavi u vrećicu za hladnjak ako tijekom igre dođe do pucanja balona. Vrećicu, onda i balon, dobro zavezati.

Memory, društvena aktivnost

Zadaci: poticati razvoj pamćenja, koncentracije te uočavati sličnosti i različitosti.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 4 do 7 godina.
Opis aktivnosti: za ovu aktivnost potreban vam je karton kojeg ćete izrezati na manje komadiće i flomasteri na koje ćete nacrtati emocije. Dijete će okretati kartončiće i tražiti 2 jednaka para, tj. dvije iste emocije.

Tabela osjećaja, likovno-spoznajna aktivnost

Zadaci: razvijati sposobnost prepoznavanja vlastitih emocija.
Aktivnost je primjerena za djecu od 4 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: karton, kvačice za rublje, tempere i crni flomaster.
Opis aktivnosti: na karton nacrtati različite izraze lica i obojati. Na kvačice za rublje napisati ime djeteta ili zalijepiti sličicu ako se radi o mlađem djetetu. Dijete može u bilo koje doba dana i koliko puta želi, tijekom dana, na karton staviti kvačicu na lice i pokazati kako se trenutno osjeća. O svojoj odluci može slobodno obavijestiti obitelj.

Raspoloženja, likovna aktivnost

Zadaci: razvijati sposobnost izražavanja svog trenutnog raspoloženja, likovnim izražavanjem pomoću različitih materijala prepoznati ostale vrste raspoloženja te razvijati finu motoriku.
Aktivnost primjerena za djecu u dobi od 4 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: okrugli, papirnati bijeli tanjur ili bijeli papir izrezan u krug, škare, ljepilo, papir u boji, reklamni papir, tkanina, vuna te različiti ostali materijali koje imate kod kuće. Potrebno je izrezati oči, usta, nos, obrve, obraze i nalijepiti s ljepilom prema pokazanoj slici.

Osjećajni pokreti, tjelesna aktivnost

Zadaci: osvijestiti svoje osjećaje i izraziti ih pokretom, razvijati prirodne oblike kretanja i koordinaciju pokreta.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 4 do 7 godina.
Opis aktivnosti: pripremiti sličice koje prikazuju osjećaj sreće😀, ljutnje😠, tuge😥, straha😲. Dijete izabire sličicu i pokretima – hodanjem, skakanjem, trčanjem, udaranjem nogama o tlo i sl. izražava osjećaj prikazan na sličici. Navedene pokrete dijete može izvoditi i pred ogledalom pa će vidjeti kako se cijelo tijelo mijenja kod različitih osjećaja.

Čovječe, ne ljuti se, društvena igra s pravilima

Zadaci: usmjeravati i poticati na poštivanje pravila i dogovora, razvijati pozornost i strpljenje (čekanje na red), poticati na imenovanje i prepoznavanje boja i pravilno brojanje te prihvatiti neuspjeh i nositi se s ljutnjom (što ponekad nije lako!).
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 6 godina.
Opis aktivnosti: igre s pravilima su igre koje se igraju prema unaprijed poznatim pravilima i ograničenjima. Djeca kroz ovakve igre uče da su u životu pravila nužna, uče kako ih poštivati te kako se nositi s uspjehom, ali i neuspjehom.
Vjerujemo da u svom domu imate ovu poznatu društvenu igru, ali ukoliko i nemate, a imate slobodnog vremena, možete ju i izraditi od raznog neoblikovanog materijala te oslikati i ukrasiti po želji, a čak i sami osmisliti svoja pravila.
Uživajte u igri 🎲

Školica emocija, tjelesna aktivnost

Zadaci: razvijati koordinaciju i ravnotežu pri pokretima i kretanju te razvijati prostornu percepciju.
Aktivnost je primjerena za djecu od 5 do 7 godina.
Za aktivnost je potrebno: isprintani ili nacrtani izrazi lica, ljepljiva traka i neki predmet za bacanje (npr. čarape oblikovane u loptu).
Opis aktivnosti: papire s izrazima lica je potrebno zalijepiti na pod pomoću ljepljive trake u oblik školice. Igrač stane ispred prvog polja i u njega baci predmet. Na jednoj nozi uskoči u polje, zatim uzme predmet i skoči natrag na početnu poziciju. Potom baci predmet u drugo polje i na jednoj nozi uskoči u prvo i drugo polje, uzme predmet i skoči natrag na početnu poziciju. Tako nastavlja sve dok ne dođe do posljednjeg polja i odskakuće na početnu poziciju.

Osjećajni geometrijski likovi, govorna igra

Zadaci: ponavljati nazive geometrijskih likova, osvijestiti osjećaje ljutnje, tuge, sreće i iznenađenja u različitim situacijama te riječima izraziti i opisati svoje osjećaje.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 7 godina.
Opis aktivnosti: od kolaža izrežite po 4 kruga, trokuta, pravokutnika i kvadrata. Na svaki od njih nacrtajte izraze lica koji pokazuju tugu😥, sreću😀, ljutnju😠 i iznenađenje😯.
Dijete izvlači iz vrećice lik s nacrtanim osjećajem i imenuje ga, npr. tužni trokut, a onda ispriča kada je ono bilo tužno.

Kad si sretan, glazbena aktivnost

Zadaci: glazbom poticati dobro raspoloženje, razvijati ljubav prema glazbenom izričaju te razvijati osjećaj za ritam i motoriku.
Aktivnost je primjerena za djecu u dobi od 5 do 7 godina.
Opis aktivnosti: aktivnost se može izvoditi u zajedničkom druženju u raznim prigodama. Potiče veselo raspoloženje, a može biti i natjecateljskog tipa (igru napušta pojedinac koji pogriješi u izvođenju aktivnosti po zadanom tekstu ili redoslijedu). Pobjednik je onaj koji ostane zadnji! Veselite se, a ponekad možete biti i tužni zbog ispadanja iz igre!

I jedna lijepa pjesmica za kraj:

Kad teško ti je
Traži dječju ruku,
Ona će odagnati svaku muku.

Kad ti se plače
Traži dječji smijeh,
Jer on će plač
Odagnati u bijeg.

Kad tužan si
I ne znaš što ćeš više
Zovi – zovi djecu bliže.

Samo dječje srce zna pravo voljeti,
Samo dječje srce zna veseli svijet stvoriti
Gdje smijeh zamjenjuje suze
Gdje radost zamjenjuje tugu.

Dječje srce daje ti
Sreću i toplinu
Vječnu – dugu, dugu, dugu…

Veselimo se primitku vaših vrijednih radova koje možete slati na e-mail adresu djecjivrticdakovo@gmail.com.

Emocije
Scroll to top